Praca podejmuje niezbadane do tej pory aspekty mowy dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia w ujęciu lingwistyki kognitywnej.
Przyjęty przez autorkę sposób przedstawienia problematyki mowy dzieci z rozszczepem pozwolił na całościowe spojrzenie na zaburzenia mowy występujące w tej grupie dzieci, które dotychczas było zawężone do opisu jedynie z perspektywy zaburzeń artykulacji.
Książka zawiera część teoretyczną, opis metodologii badań, prezentację ich wyników oraz część aplikacyjną. Przedstawione w pracy badania dotyczą wczesnego rozwoju mowy dzieci z rozszczepem, tj. od 4. miesiąca życia, oraz ekspresji werbalnej dzieci w wieku 6–7 oraz 9–10 lat, co w na gruncie lingwistyki kognitywnej jest ewenementem zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Autorka wykorzystała w swej rozprawie bogatą literaturę przedmiotu, głównie o charakterze interdyscyplinarnym, a także własne doświadczenia naukowe i zawodowe.
Dzięki temu prezentowana praca ma dużą wartość praktyczną, gdyż proponuje przekonujący model terapii mowy dzieci z rozszczepami.