Narodziny dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną wymagają od rodziców zmierzenia się z wieloma wyzwaniami, nowymi sytuacjami, o których do tej pory nie mieli pojęcia. Oczywiste jest, że
czekali na narodzenie dziecka zdrowego, więc jego niepełnosprawność jest dla nich bardzo trudna do zaakceptowania. Negatywne emocje towarzyszące rodzinie, która musi zmierzyć się z niespodziewaną informacją o niepełnosprawności kochanego dziecka, były opisywane w literaturze wielokrotnie: przez rodziców, terapeutów praktyków, badaczy teoretyków. Ale znacznie mniej jest opracowań dotyczących tego,
jak pomóc rodzicom w codziennym towarzyszeniu dziecku z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, jak kochać je mądrą miłością – taką, która jest pełna akceptacji dla jego ograniczeń oraz wiary w to, że uda się rozwinąć te umiejętności, które zostały mu dane. I chociaż przystosowanie się całej rodziny do życia z niepełnosprawnym dzieckiem to długa i trudna droga, jesteśmy pewne, że jest możliwe. Znamy
wiele rodzin, którym się to udało – wierzymy, że kolejne rozdziały tej książki pomogą tym, którzy właśnie rozpoczęli tę nieoczekiwaną wędrówkę. Mamy świadomość, że głęboka niepełnosprawność intelektualna jest trudna dla osoby nią dotkniętej, dla całej rodziny, ale jesteśmy przekonane, że nigdy nie przysłoni piękna i wartości OSOBY, a najbliższa rodzina, przyjaciele, znajomi zawsze będą to postrzegać.
Monografia wnosi nowe elementy do naszej dotychczasowej wiedzy o osobach z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, możliwościach i sposobach kształtowania ich samodzielności w życiu codziennym. Książka jest bardzo wartościowym i potrzebnym dziełem w pedagogice... więcej »
Możliwości znalezienia i utrzymania zatrudnienia dla wielu osób z niepełnosprawnością, w tym w szczególności dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, związane są dostosowaniem środowiska, otoczenia prawnego i społecznego. Książka stanowi szeroką, wieloaspektową... więcej »
Niniejsza praca ma charakter teoretyczno-praktyczny i jest wyrazem poszukiwań zmian społecznych w pedagogice specjalnej. Stanowi ważny i udokumentowany analizami teoretyczno-badawczymi wkład w rozwój współczesnej teorii i praktyki terapii i wsparcia osób z... więcej »
Autorka przedstawia konkretne teoretyczne i empiryczne podstawy modyfikacji procesu rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną, szczególnie głębszego stopnia, pozwalające na zmniejszenie dystansu pomiędzy niepełnosprawnymi a sprawnymi... więcej »
Celem badań przeprowadzonych przez autorkę było przeanalizowanie najczęściej występujących zmian inwolucyjnych u osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zbadanie, czy i w jakim zakresie wiek, płeć, miejsce zamieszkania i aktywność zawodowa je różnicują.... więcej »