Możliwości znalezienia i utrzymania zatrudnienia dla wielu osób z niepełnosprawnością, w tym w szczególności dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, związane są dostosowaniem środowiska, otoczenia prawnego i społecznego. Książka stanowi szeroką, wieloaspektową analizę prawnych i psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w rolach zawodowych. Współczesne podejście do problematyki rehabilitacji zawodowej podkreśla zgodnie z Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych znaczenie możliwości realizacji kariery zawodowej w otwartym środowisku, na otwartym rynku pracy, co właśnie stanowi przedmiot monografii.
Opracowanie poświęcone jest trzem podstawowym kwestiom, jakimi są: wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w końcu rozległy i trudny problem zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy... więcej »
Monografia wnosi nowe elementy do naszej dotychczasowej wiedzy o osobach z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, możliwościach i sposobach kształtowania ich samodzielności w życiu codziennym. Książka jest bardzo wartościowym i potrzebnym dziełem w pedagogice... więcej »
Monografia wpisuje się w obecny trend działań w kierunku poszukiwania optymalnych rozwiązań normalizacji życia i funkcjonowania osób, które z różnych powodów zaliczane są do grupy osób z niepełnosprawnością. W pierwszej części autorzy opracowania podejmują... więcej »
Niniejsza praca ma charakter teoretyczno-praktyczny i jest wyrazem poszukiwań zmian społecznych w pedagogice specjalnej. Stanowi ważny i udokumentowany analizami teoretyczno-badawczymi wkład w rozwój współczesnej teorii i praktyki terapii i wsparcia osób z... więcej »
Monografia poświęcona jest teoretyczno-praktycznym podstawom konstruowania programów psychoedukacyjnych w pracy z osobami z niepełnosprawnością, rozwijaniu zasobów osobowościowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, wspieraniu rozwoju psychomotorycznego... więcej »
Autorka przedstawia konkretne teoretyczne i empiryczne podstawy modyfikacji procesu rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną, szczególnie głębszego stopnia, pozwalające na zmniejszenie dystansu pomiędzy niepełnosprawnymi a sprawnymi... więcej »
Celem badań przeprowadzonych przez autorkę było przeanalizowanie najczęściej występujących zmian inwolucyjnych u osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zbadanie, czy i w jakim zakresie wiek, płeć, miejsce zamieszkania i aktywność zawodowa je różnicują.... więcej »
Zasadniczym celem monografii jest ukazanie dynamiki procesu psychospołecznej adaptacji osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości w kontekście transakcyjnych zależności uwarunkowań osobowościowych oraz sytuacyjno-środowiskowych. Autor proponuje... więcej »
Praca dotyczy rewalidacji indywidualnej, stanowiącej ważny element współczesnej praktyki psychopedagogicznej w zakresie pomocy dziecku o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Efekt edukacyjny i terapeutyczny zależy głównie od prawidłowej diagnozy (wcześnie... więcej »