Praca dotyczy rewalidacji indywidualnej, stanowiącej ważny element współczesnej praktyki psychopedagogicznej w zakresie pomocy dziecku o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Efekt edukacyjny i terapeutyczny zależy głównie od prawidłowej diagnozy (wcześnie podjętej, wieloaspektowej, dynamicznej itd.), dzięki której można określić kierunki działań, metody pracy i formy organizacyjne edukacji i terapii.
Autorzy niniejszego opracowania – specjaliści wybranych subdyscyplin pedagogiki specjalnej – omawiają pewne odmienności w diagnozie i terapii w stosunku do poszczególnych kategorii dzieci: z globalnym obniżeniem sprawności intelektualnej, ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), z dysfunkcją słuchu i wzroku
Opracowanie poświęcone jest trzem podstawowym kwestiom, jakimi są: wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w końcu rozległy i trudny problem zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy... więcej »
Monografia wpisuje się w obecny trend działań w kierunku poszukiwania optymalnych rozwiązań normalizacji życia i funkcjonowania osób, które z różnych powodów zaliczane są do grupy osób z niepełnosprawnością. W pierwszej części autorzy opracowania podejmują... więcej »
Możliwości znalezienia i utrzymania zatrudnienia dla wielu osób z niepełnosprawnością, w tym w szczególności dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, związane są dostosowaniem środowiska, otoczenia prawnego i społecznego. Książka stanowi szeroką, wieloaspektową... więcej »
Monografia poświęcona jest teoretyczno-praktycznym podstawom konstruowania programów psychoedukacyjnych w pracy z osobami z niepełnosprawnością, rozwijaniu zasobów osobowościowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, wspieraniu rozwoju psychomotorycznego... więcej »
Zasadniczym celem monografii jest ukazanie dynamiki procesu psychospołecznej adaptacji osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości w kontekście transakcyjnych zależności uwarunkowań osobowościowych oraz sytuacyjno-środowiskowych. Autor proponuje... więcej »