Monografia traktuje o terminach pojawiających się w pedagogice specjalnej. Poruszana problematyka została podzielona na cztery kręgi tematyczne. Pierwszy odnosi się do nazwy omawianej dyscypliny i jej działów, drugi dotyczy podmiotu oddziaływań pedagogiki specjalnej. W kolejnym ukazane zostały przeobrażenia terminologiczne związane z działaniami podejmowanymi w ramach pedagogiki specjalnej. W czwartej poruszono kwestię słownictwa odnoszącego się do pedagogów pracujących z osobami niepełnosprawnymi. Dokonując systemowej analizy terminologicznej autorzy wykorzystali podejście semazjologiczne.
Przedmiotem rozważań opracowania uczyniono zjawisko dobrostanu, jego uwarunkowania, wymiary i wskaźniki. W pracy wyodrębniono dwie części. Pierwsza odsłania różne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, zwracając uwagę na ich poczucie życiowej satysfakcji... więcej »
Kolejny, czwarty, tom serii poświęconej wybranym zagadnieniom dotyczącym wsparcia osób z niepełnosprawnością. Głównym tematem, wokół którego koncentrują się autorzy dziesięciu artykułów, jest szeroko rozumiany dobrostan osób doświadczających niepełnosprawności.... więcej »
Praca zbiorowa poświęcona problemom wspierania osób z niepełnosprawnością. Autorzy poruszają następujące zagadnienia: właściwa diagnoza różnicowa, technologiczny aspekt wspomagania funkcjonowania lub leczenia osób z niepełnosprawnością, problem współistnienia... więcej »
Monografia zawiera zarówno teksty teoretyczne, jak i badawcze, dotykające problematyki wspierania dzieci, młodzieży i dorosłych z różnymi niepełnosprawnościami, co pozwala rekomendować ją szerokiemu gronu odbiorców - pedagogom, w tym pedagogom specjalnym,... więcej »