W rozdziale I dokonano wprowadzenia do dziedziny aktywności terapeutycznej, jaką jest komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC). Rozdział II dotyczy przede wszystkim podmiotów refleksji naukowej. Rozdział III stanowi podwaliny pod proponowaną lingwistykę komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC. Po rozważaniach na temat metodologii, metod deskrypcji zachowań mownych, dokonano adaptacji składowych kompetencji lingwistycznej, tj. kompetencji językowej, komunikacyjnej i poznawczej na potrzeby teorii i praktyki komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
Rozprawa wnosi istotne wartości do badań nad kompetencją składniową. Jej Autor nie ogranicza się do lingwistycznej analizy zjawiska, lecz wykorzystuje zdobycze innych nauk, takich jak psychologia, neurologia czy filozofia. Ze względu na wykorzystanie materiału... więcej »
Zebrany materiał językowy, głównie o proweniencji medycznej, wyodrębniony na podstawie kryterium tematycznego, uporządkowany został w oparciu o pewien schemat obejmujący dwie płaszczyzny: językową oraz kulturową. Omawiana leksyka tematyczna dotyczy następujących... więcej »