Zbiór tekstów na tematy związane z problematyką profilaktyki i wspierania osób z niepełnosprawnością różnego typu, ujmowaną zarówno w kontekście idei integracyjnych, jak i codziennego życia. Ich adresatami są przede wszystkim osoby profesjonalnie zajmujące... więcej »
Praca jest efektem dwustronnych doświadczeń - rodzica i terapeuty, próbą spojrzenia na chorobę z trzech perspektyw: rodziców, terapeuty oraz młodych pacjentów. Jej założeniem jest ukazanie przetartej wspólnie drogi przez proces diagnozy, terapii, wychodzenia... więcej »
Praca zbiorowa poświęcona problemom wspierania osób z niepełnosprawnością w obliczu zmian cywilizacyjnych, kulturowych, ekonomicznych i edukacyjnych. Autorzy poruszają m.in. następujące zagadnienia: rzeczywista możliwość realizacji idei inkluzji w obszarze... więcej »
Celem badań przeprowadzonych przez autorkę było przeanalizowanie najczęściej występujących zmian inwolucyjnych u osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zbadanie, czy i w jakim zakresie wiek, płeć, miejsce zamieszkania i aktywność zawodowa je różnicują.... więcej »
Księga wydana z okazji jubileuszu 55-lecia pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Janiny Wyczesany. Publikacja przypomina i eksponuje wartości moralne i dydaktyczne, wciąż aktualne, tkwiące w ideach Twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce - Marii Grzegorzewskiej,... więcej »
Księga wydana z okazji jubileuszu 55-lecia pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Janiny Wyczesany. Publikacja przypomina i eksponuje wartości moralne i dydaktyczne, wciąż aktualne, tkwiące w ideach Twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce - Marii Grzegorzewskiej,... więcej »
Księga wydana z okazji jubileuszu 55-lecia pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Janiny Wyczesany. Publikacja przypomina i eksponuje wartości moralne i dydaktyczne, wciąż aktualne, tkwiące w ideach Twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce - Marii Grzegorzewskiej,... więcej »
Praca ma charakter teoriopoznawczy oraz badawczy. Wynikające z badań wnioski potwierdzają potrzebę uświadamiania nauczycielom ważności wprowadzania konstruktywnego krytycyzmu do procesu nauczania w edukacji wczesnoszkolnej. Dlatego ważna i aktualna staje się... więcej »
Książka poświęcona jest rodzicielstwu monoparentalnemu realizowanemu przez kobiety. Autorka jako podstawową metodę badawczą przyjęła analizę jakościową, opartą na wypowiedziach solomatek zamieszczonych na forach internetowych. Wypowiedzi te dotyczą m.in. problemów... więcej »
Niniejsza monografia, obejmująca problematykę rozwoju, wychowania rehabilitującego i warunków, w których dokonuje się realizacja tych procesów, jest w zamierzeniu kontynuacją rozważań zawartych w książce z 2010 r., obejmującej zagadnienia związane z wcześniejszym... więcej »
Książka zbudowana została wokół pięciu kluczowych zagadnień: Transmisja wartości, Rodzina i jej wartości, Pedagogia wartości, Wartości a edukacja, Dziecięce wartości. Podjęta przez autorów problematyka zaowocowała interesującymi tekstami, stanowiącymi rezultat... więcej »
Podręcznik akademicki adresowany do studentów kierunków artystycznych. Ma on na celu prezentację kilku wybranych tematów, których znajomość należy uznać za podstawową w procesie kształcenia przyszłego artysty, nauczyciela sztuki czy animatora. Wiedza zebrana... więcej »
Podręcznik akademicki adresowany do studentów kierunków artystycznych. Ma on na celu prezentację kilku wybranych tematów, których znajomość należy uznać za podstawową w procesie kształcenia przyszłego artysty, nauczyciela sztuki czy animatora. Wiedza zebrana... więcej »
Publikacja jest próba interdyscyplinarnego spojrzenia na współczesne wyzwania polityki bezpieczeństwa w działalności edukacyjno-wychowawczej. Swoje poglądy na kwestie zawarte w temacie zaprezentowali zarówno pedagodzy, historyce, politolodzy, socjolodzy,... więcej »
Przedmiotem studiów zebranych w tomie jest zagadnienie relacji między budowaniem tożsamości podmiotowej a konstrukcją obrazu innego człowieka. Autorka podjęła się zadania trudnego koncepcyjnie i osadzonego w literaturze naukowej wielu dziedzin - od teorii... więcej »
Praca wybiega poza obszar ściśle glottodydaktyczny, odnosi się do aspektów psychologicznych (rozwój poznawczy i językowy dziecka) i pedagogicznych (odniesienie do sytuacji uczenia ogólnego, środowiska domowego itp.), co czyni z niej świetne kompendium wiedzy... więcej »
Zasadniczym celem monografii jest ukazanie dynamiki procesu psychospołecznej adaptacji osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości w kontekście transakcyjnych zależności uwarunkowań osobowościowych oraz sytuacyjno-środowiskowych. Autor proponuje... więcej »
Zasadniczym celem monografii jest ukazanie dynamiki procesu psychospołecznej adaptacji osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości w kontekście transakcyjnych zależności uwarunkowań osobowościowych oraz sytuacyjno-środowiskowych. Autor proponuje... więcej »
Zasadniczym celem monografii jest ukazanie dynamiki procesu psychospołecznej adaptacji osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości w kontekście transakcyjnych zależności uwarunkowań osobowościowych oraz sytuacyjno-środowiskowych. Autor proponuje... więcej »
Książka ma przybliżyć czytelnikom - psychologom, studentom, rodzicom - sposób, w jaki małe dziecko poznaje świat. Jak uczy się i zdobywa doświadczenie w procesie komunikacyjnym, stając się kompetentnym nadawcą i odbiorcą komunikatów - zarówno językowych, jak... więcej »
Ważny głos w dyskusji nad rolą badań andragogicznych w wyznaczaniu bieżących i przyszłych kierunków polityki społecznej, w debacie nad rolą i funkcjami oświaty dorosłych wobec globalizacji, informatyzacji i zdefiniowanych problemów społecznych. Priorytetowym... więcej »
Publikacja wpisuje się w ożywiony nurt dyskusji na temat kształcenia oraz funkcjonowania nauczycieli w zmieniających się warunkach społecznych i edukacyjnych. Autorzy artykułów próbują odpowiedzieć na pytanie, jak kształcić nauczycieli do podejmowania nowych... więcej »
Zbiór tekstów będących rezultatem poszukiwań badawczych Autorki, dotyczących stanu faktycznego edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej w wybranych rejonach Polski – na Kaszubach, Spiszu i Śląsku. Punk ciężkości położony jest na obszarze edukacji elementarnej. więcej »
Publikacja podejmuje kwestie kompetencji społecznych młodzieży w ujęciu teoretycznym i empirycznym, z perspektyw: psychologicznej, społecznej i pedagogicznej. Autorka omawia na podstawie licznych źródeł oraz analizy zebranego przez siebie materiału badawczego... więcej »
Na opracowanie składają się eseje pedagogiczne o tematyce biologicznej i środowiskowej, których wspólnym elementem jest popularyzacja wiedzy. Pozycja ta stanowi uzupełnienie informacji zawartej w standardach nauczania na poziomie zawodowym i magisterskim takich... więcej »
Na opracowanie składają się eseje pedagogiczne o tematyce biologicznej i środowiskowej, których wspólnym elementem jest popularyzacja wiedzy. Pozycja ta stanowi uzupełnienie informacji zawartej w standardach nauczania na poziomie zawodowym i magisterskim takich... więcej »
Przedmiotem rozważań Autorki jest charakterystyka językowa sposobów wyrażania emocji przez niesłyszących uczniów szkół specjalnych oraz uczęszczających do klas integracyjnych, a także wskazanie optymalnych strategii nauczania "języka uczuć. Jest to niezwykle... więcej »
Zebrane w tomie artykuły dotyczą zagadnień niezwykle istotnych dla środowisk zainteresowanych problemami diagnozy i terapii logopedycznej oraz funkcjonowania psychospołecznego osób dotkniętych zaburzeniami mowy. Treści skupiają się wokół trzech bloków tematycznych:... więcej »