Publikacja dotyka zagadnień istotnych z punktu widzenia pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie. W pierwszej części autorzy dokonali prezentacji podstawowych terminów związanych z inteligencją oraz wybranych koncepcji teoretycznych wskazujących na... więcej »
Autorka wpisuje się swą publikacją w obszar rozwiązań praktycznych ważnych dla pedagogiki, szczególnie w kontekście znaczenia diagnozy interakcyjnej oraz wspomagania i wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, co pokazuje w zamieszczonym w książce... więcej »
Książka sytuuje się na pograniczu oświaty dorosłych, pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Dotyczy bardzo ważnego zjawiska wykluczenia cyfrowego, które traktowane jest jako społeczne znamię i edukacyjne wyzwanie współczesności. Autor nawiązał zarówno do... więcej »
Autor stawia pytanie o postawy osób zbliżających się do kresu swojego życia wobec najgłębiej ukrytych niepokojów wywołanych skończonością człowieka i o sposoby radzenia sobie z nimi. By na nie odpowiedzieć, podejmuje badania pozwalające na dokonanie głębokiego... więcej »
Książka składa się z kilku części, w których omówiono zagadnienia związane z kategorią objawu u dziecka. Pierwsza część zawiera merytoryczne wprowadzenie w system definicyjno-pojęciowy, oparty na wybranych koncepcjach nauk społecznych. Zwraca się tu szczególną... więcej »
W książce postanowiono spojrzeć przez pryzmat dwujęzyczności na dwa aspekty funkcjonowania dzieci głuchych, czyli na komunikację i procesy poznawcze. Oba te obszary są interesujące zarówno z punktu widzenia naukowca zajmującego się głuchotą, jak i z perspektywy... więcej »
Praca zbiorowa poświęcona problemom wspierania osób z niepełnosprawnością. Autorzy poruszają następujące zagadnienia: właściwa diagnoza różnicowa, technologiczny aspekt wspomagania funkcjonowania lub leczenia osób z niepełnosprawnością, problem współistnienia... więcej »
Książka porusza aktualne zagadnienia nauk przyrodniczych w obliczu nowych technologii i przemian kulturowych związanych z problemami świata i człowieka, zarówno lokalnymi, jak i globalnymi, biologii na poziomie mikro- i makrosystemów, medycyny i biochemii,... więcej »
Publikacja składa się z trzynastu tekstów, które na pozór dotyczą dość różnych kwestii. Pięć wiąże się bezpośrednio z obecną w tytule ideą wiedzy negatywnej. Pozostałe zaś odnoszą się do kwestii zasobów oraz bardzo współczesnych problemów wynikających z rozwoju... więcej »
Monografia poświęcona jest teoretyczno-praktycznym podstawom konstruowania programów psychoedukacyjnych w pracy z osobami z niepełnosprawnością, rozwijaniu zasobów osobowościowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, wspieraniu rozwoju psychomotorycznego... więcej »
Monografia zawiera zarówno teksty teoretyczne, jak i badawcze, dotykające problematyki wspierania dzieci, młodzieży i dorosłych z różnymi niepełnosprawnościami, co pozwala rekomendować ją szerokiemu gronu odbiorców - pedagogom, w tym pedagogom specjalnym,... więcej »
Publikacja omawia palące problemy, jak: aktywizacja zawodowa i zatrudnienie wspomagane osób z niepełnosprawnością - szczególnie intelektualną, bariery skutecznej diagnozy oraz możliwości wyboru optymalnej ścieżki edukacyjnej dla ucznia z niepełnosprawnością... więcej »
Praca jest poświęcona grupie ocalałych z represji politycznych. Włącza się w nurt rozważań na temat jednostek uwikłanych w bieg historii, będących ofiarami wydarzeń historycznych. Ma przybliżyć problematykę odległych następstw stresu pourazowego: reakcji posttraumatycznych,... więcej »
Spojrzenie Autorki, jako pedagoga specjalnego zainteresowanego sprawami kultury, pozwoliło na pokazanie różnych aspektów art brut (outsider art) w Polsce. Kreowanie człowieka niepełnosprawnego w tym aspekcie stanowi ważne zadanie związane z jego rehabilitacją.... więcej »
Książka wyrasta z kilkunastoletnich doświadczeń szkolnych i naukowej obserwacji autora oraz w pewien sposób wpisuje się w dylematy nauczycielskie. Dzieli się na trzy części. Pierwsza obejmuje zbiór artykułów, które ukazują sposoby pracy z utworami zogniskowanymi... więcej »
Monografia stanowi próbę psychologicznej analizy cech obrazu siebie u dzieci i młodzieży przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w zależności od jakości ich relacji z osobami znaczącymi (rówieśnikami, osobami dorosłymi) oraz od typu relacji rodzinnych,... więcej »
Monografia traktuje o biologicznych podstawach nabywania języka ze szczególnym zwróceniem uwagi na odbiór i przetwarzanie informacji językowych, także w zależności od lateralizacji słuchowej w przypadku osób z uszkodzonym słuchem. Podkreślono rolę języka w... więcej »
Autorka dokonała szczegółowej analizy działalności społeczno-artystycznej 17 krakowskich zespołów chóralnych, które podzieliła na trzy kategorie: akademickie, parafialne i środowiskowe. Opracowanie ma na celu przybliżyć Czytelnikowi zasady funkcjonowania amatorskich... więcej »
Publikacja ukazuje różne obszary kształcenia doświadczeń, wiedzy i rozwoju dziecka, uwzględniając współczesne potrzeby małego odbiorcy, treści nauczania, metody i formy pracy najbardziej efektywne, które są prezentowane w teorii i praktyce pedagogicznej. Autorzy... więcej »
Publikacja ukazuje różne obszary kształcenia doświadczeń, wiedzy i rozwoju dziecka, uwzględniając współczesne potrzeby małego odbiorcy, treści nauczania, metody i formy pracy najbardziej efektywne, które są prezentowane w teorii i praktyce pedagogicznej. Autorzy... więcej »
Monografia traktuje o terminach pojawiających się w pedagogice specjalnej. Poruszana problematyka została podzielona na cztery kręgi tematyczne. Pierwszy odnosi się do nazwy omawianej dyscypliny i jej działów, drugi dotyczy podmiotu oddziaływań pedagogiki... więcej »
Opracowanie stanowi praktyczne rozwinięcie tematyki poruszonej w książce Metody obrazowania pracy mózgu w perspektywie pedagogiki specjalnej. Wybrane zagadnienia. Pozycja wpisuje się w interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej i stanowi wkład we współcześnie... więcej »
Danuta Waloszek to wybitna znawczyni problematyki wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego, autorka licznych prac z tego zakresu. W niniejszej publikacji, która ma charakter eseju, poszerzonego o wyniki przeprowadzonych przez Autorkę badań, eksponuje... więcej »
Monografia ma walory poznawcze i praktyczne. W części teoretycznej przedstawiono zagadnienia związane ze społeczeństwem informacyjnym, kulturą pedagogiczną i pedagogizacją rodziców w Polsce. Część druga ma charakter empiryczny; na podstawie badań własnych... więcej »
Autorka przekazuje podstawowe wiadomości na temat rodziny, jej funkcjonowania, przeobrażeń. Wiedza na ten temat jest konieczna w większości zawodów, których wykonawcy mają styczność z ludźmi - jest niezbędna nauczycielom, ale także lekarzom, prawnikom, urzędnikom,... więcej »
Autorka przedstawia konkretne teoretyczne i empiryczne podstawy modyfikacji procesu rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną, szczególnie głębszego stopnia, pozwalające na zmniejszenie dystansu pomiędzy niepełnosprawnymi a sprawnymi... więcej »
Praca stanowi głos w dyskusji nad teoretycznym rozwojem nowych dyscyplin naukowych przydatnych w pedagogice specjalnej. Pokazuje możliwości wykorzystania neuronauk w naukach pedagogicznych, zwłaszcza w edukacji, terapii, opiece i wspomaganiu. Ukazuje, jak... więcej »
Autorka pracy omawia specyfikę profesji pracownika socjalnego, a w części empirycznej wyniki badań prowadzonych wśród przedstawicieli tego zawodu z województwa podkarpackiego. Zagadnienie wypalenia zawodowego ukazuje w czterech obszarach: deformacji osobowości,... więcej »