Opracowanie poświęcone jest trzem podstawowym kwestiom, jakimi są: wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w końcu rozległy i trudny problem zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy... więcej »
Opracowanie poświęcone jest trzem podstawowym kwestiom, jakimi są: wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w końcu rozległy i trudny problem zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy... więcej »
Celem pracy jest charakterystyka dysfunkcjonalności rodziny w kontekście wychowania, profilaktyki i wsparcia. Monografia ma charakter teoretyczno-badawczy, ujmuje szeroko i wieloaspektowo podejmowany problem. Zawiera przede wszystkim aspekty społeczne, pedagogiczne... więcej »
Książka stanowi ważne kompendium wiedzy na temat wychowania szczególnego – bo do odpowiedzialności. Z racji podjętych zagadnień szczegółowych jest również fundamentalnym źródłem holistycznego ujęcia tego procesu, gdzie wychowanie tylko przyzwoitego obywatela... więcej »
Publikacja jest ciekawym ujęciem tematyki związanej z problemami i funkcjonowaniem dziecka oraz młodego człowieka w cyberprzestrzeni. Podjęta przez autorów problematyka jest szczególnie ważna we współczesnym świecie z racji pedagogicznych i profilaktyki. Ten... więcej »
Monografia wnosi nowe elementy do naszej dotychczasowej wiedzy o osobach z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, możliwościach i sposobach kształtowania ich samodzielności w życiu codziennym. Książka jest bardzo wartościowym i potrzebnym dziełem w pedagogice... więcej »
Tematyka publikacji wpisuje się w pewnego rodzaju przejścia między tradycyjnym użytkownikiem technologii informatycznych i komunikacyjnych a wymuszoną przez okoliczności pandemii sytuacją nadania im nowej prawomocności. W podsumowaniu każdego z rozdziałów... więcej »
Monografia wpisuje się w postulowany współcześnie społeczny model niepełnosprawności, bowiem eksploruje różne perspektywy wsparcia osoby z niepełnosprawnością intelektualną (psychologiczną, edukacyjną i zdrowotną) w realizacji zadań życiowych. Kompilacja prac... więcej »
Autorka, opierając się na dobrze ugruntowanym teoretycznie i empirycznie modelu agresji Jamesa i McIntyre’a, postawiła sobie ambitny cel – stworzenia narzędzia umożliwiającego badanie wszystkich form agresji interpersonalnej. Próbowała także ustalić związek... więcej »
Książka podejmuje temat dotyczący metodologicznych opracowań badań pedagogiki fenomenologicznej wraz z ich możliwością wykorzystania do konkretnych działań wychowawczych w budowaniu relacji pedagogicznej. Monografia jest pierwszym polskojęzycznym opracowaniem... więcej »
Autor kieruje spojrzenie na problematykę współczesnych uwarunkowań cywilizacyjnych szkolnego odbioru dzieł literatury i sztuki oraz związków kształcenia literacko-kulturowego z interaktywną wszechobecnością mediów elektronicznych w kulturze popularnej. Dostrzega... więcej »
Pierwszy tom z serii „Wokół wielkich doktryn pedagogicznych we współczesnej edukacji” poświęcony pedagogii antyautorytarnej Benjamina Spocka (1903–1998), słynnego amerykańskiego pediatry, jednego z najważniejszych protagonistów permisywizmu i społecznego ruchu... więcej »
Monografia poświęcona jest problematyce wspierania wybranych zdolności poznawczych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w trakcie zajęć szkolnych. Publikacja będzie ciekawą propozycją dla pedagogów specjalnych i nauczycieli, a wskazówki dotyczące konstruowania... więcej »
Książka dostarcza odpowiedzi na pytania dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju, a w szczególności: po co to robić? kiedy to robić? oraz jak to robić? Rozdziały monografii, w zależności od przyjętej przez autorów koncepcji, stanowią kompendium wiedzy na podjęty... więcej »
Monografia wpisuje się w obecny trend działań w kierunku poszukiwania optymalnych rozwiązań normalizacji życia i funkcjonowania osób, które z różnych powodów zaliczane są do grupy osób z niepełnosprawnością. W pierwszej części autorzy opracowania podejmują... więcej »
Publikacja porusza kwestie, które są niezwykle istotne zarówno z poznawczego, jak i praktycznego punktu widzenia. Autorzy tekstów podejmują najbardziej aktualne problemy społeczne, dzielą się swoimi doświadczeniami, przybliżają dobre praktyki, a także zakreślają... więcej »
Książka jest odpowiedzią na istniejące potrzeby i poszukiwania nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi przejawiającymi nieprawidłowe zachowania. Przedstawia współczesny obraz wiedzy teoretycznej oraz praktyki umożliwiającej nauczycielom lepsze zrozumienie... więcej »
Przedmiotem rozważań opracowania uczyniono zjawisko dobrostanu, jego uwarunkowania, wymiary i wskaźniki. W pracy wyodrębniono dwie części. Pierwsza odsłania różne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, zwracając uwagę na ich poczucie życiowej satysfakcji... więcej »
Autorka wprowadza troskę o siebie do filozofii edukacji zarówno w wymiarze koncepcji, jak i praktyki pracy nad sobą. Analizuje różne kwestie, m.in. etykę troski w ujęciu Miltona Mayeroffa, Carol Gulligan (przedstawicielki nurtu feministycznego). Rozpatruje... więcej »
Celem podjętych w niniejszej książce analiz teoretyczno‑empirycznych jest ukazanie tremy w perspektywie psychologii zdrowia i w konsekwencji znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie psychologiczne mechanizmy sprzyjają zdrowiu młodzieży uzdolnionej muzycznie,... więcej »
Rozprawa koncentruje uwagę na relacji: nauczyciel – uczeń – literatura – szkoła – wyższa uczelnia, dzisiaj słabo rozpoznanej, często postrzeganej w krzywym zwierciadle sensacji. Konfrontuje ona perspektywę teoretyczną z empirią, tę ostatnią poddając gruntownej... więcej »
Rozprawa koncentruje uwagę na relacji: nauczyciel – uczeń – literatura – szkoła – wyższa uczelnia, dzisiaj słabo rozpoznanej, często postrzeganej w krzywym zwierciadle sensacji. Konfrontuje ona perspektywę teoretyczną z empirią, tę ostatnią poddając gruntownej... więcej »
Edukacja jawi się jako niezwykle ważny aspekt zrównoważonego rozwoju, który niesie ze sobą konkretną perspektywę poprawy jakości życia i skutecznego przebiegu procesu detoksykacji codziennej egzystencji zarówno poszczególnych osób, jak i całych społeczeństw.... więcej »
Monografia Kultura – Sztuka – Edukacja jest czwartym tomem w serii dotyczącej kultury i sztuki przedstawianych w perspektywie szeroko pojętej edukacji. Po raz kolejny naukowcy, nauczyciele oraz osoby związane z szeroko rozumianą kulturą, sztuką i edukacją... więcej »
Praca badawcza traktuje o całościowym obrazie zdrowia człowieka na przykładzie środowiska akademickiego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Stanowi próbę diagnozy stanu zdrowia młodzieży akademickiej w ujęciu holistycznym (ujęcie społeczno-ekologiczne).... więcej »
Kolejny, czwarty, tom serii poświęconej wybranym zagadnieniom dotyczącym wsparcia osób z niepełnosprawnością. Głównym tematem, wokół którego koncentrują się autorzy dziesięciu artykułów, jest szeroko rozumiany dobrostan osób doświadczających niepełnosprawności.... więcej »
Kolejny, czwarty, tom serii poświęconej wybranym zagadnieniom dotyczącym wsparcia osób z niepełnosprawnością. Głównym tematem, wokół którego koncentrują się autorzy dziesięciu artykułów, jest szeroko rozumiany dobrostan osób doświadczających niepełnosprawności.... więcej »
Autorka opierając się na humanistyczno-emancypacyjnej wizji współczesnej pedagogiki specjalnej, przedstawia biografie ludzi, których życie, ale też osiągnięcia w spełnianiu siebie mogą być wzorem i inspiracją innych osób, tak zmagających się z konsekwencjami... więcej »